Rode Neuzenschool

Wij zijn een Rode Neuzenschool. In het kader van Rode Neuzendag organiseren we 2 inzamelacties.

In samenwerking met de ouderraad, organiseren we een wafelverkoop. Via tekenfund verkopen kinderen spulletjes met hun eigen webshop. Alle kinderen maken een toffe tekening met een rode neus in verwerkt. Ouders en andere familieleden kunnen van die tekening vrijblijvend artikelen (mokken, placemats, wenskaarten, etc.) bestellen in het webwinkeltje van het kind. De opbrengst van deze acties gaat integraal naar onze ingediende projecten voor Rode Neuzen. 

tekenfund

De projecten waarvoor wij onze handen uit de mouwen steken zijn een buitenklas, houten tipi's als rustplek en een voorleeskring met troon.

Buitenklas (amfitheater)

In onze school buitengewoon basisonderwijs kunnen kinderen met leerproblemen, met een autismespectrumstoornis en met emotionele- en gedragsproblemen terecht.

We investeerden de laatste jaren al veel in onze speelplaatswerking. We werkten verschillende zones uit, waardoor we voor elk kind proberen te voldoen aan zijn of haar behoeften, want voor iedereen is dit anders. Sommige spelen graag wild en beweeglijk, terwijl andere liever rustig spelen. Variatie aan ruimte zorgt voor meer uitdaging voor elke leerling. Daarom willen we de speelplaats niet enkel laten fungeren als ruimte voor beweging, maar we willen deze ruimte ook actief inzetten in het onderwijsgebeuren door het creëren van een buitenklas aan de hand van een amfitheater, vooral voor onze leerlingen met leerproblemen.

Welke voordelen zien we hier allemaal in?

Het amfitheater kunnen de leerkrachten gebruiken tijdens hun lessen als buitenklas, zeker bij de lessen muzische vorming. Het daagt de performer in kinderen uit en biedt de gedroomde plek voor dans, het maken van kunstjes of zelfs zingen en muziek maken. Kortom: leerlingen krijgen de kans om hun talenten te ontwikkelen en hun creativiteit de vrije loop te laten tijdens de speeltijd.

Het theater kan ook dienen als babbelruimte. Zo vergroten we het sociaal vermogen van de leerlingen tijdens de speeltijd. Het wordt een ontmoetingsplek om nieuwe vriendjes te maken en ideeën uit te wisselen.

Het amfitheater proberen we op een plek te zetten die niet helemaal centraal gesitueerd is op de speelplaats, maar geborgenheid biedt en niet voor de hele school in de kijker staat.

amfitheater
Media Folder: 

Houten tipi's als rustplek

In onze school buitengewoon basisonderwijs kunnen kinderen met leerproblemen, met een autismespectrumstoornis en met emotionele- en gedragsproblemen terecht.

Vooral voor onze kinderen met gedrag- en emotionele problemen zouden we graag investeren in houten tipi’s op de speelplaats die als rustruimtes kunnen dienen. We werken op school al met verschillende rustruimtes, zowel in als buiten de klaslokalen, maar op de speelplaats hebben we nog geen plek waar ze tot rust kunnen komen.

Het voorzien van rustruimten in een school, vormt voor leerlingen met ADHD, autisme, gedragsstoornissen ... maar ook voor iedere andere leerling een meerwaarde. Ze kunnen er terecht als het even te druk wordt in de klas of op de speelplaats of als ze overprikkeld zijn.

We willen de leerlingen de kans geven om te allen tijde een rustplek te vinden, een vluchtweg waar ze altijd terecht kunnen. Zo willen we een fysieke plek creëren op de speelplaats waar de leerlingen kunnen reflecteren, hun binnenkant kunnen ontwikkelen en alles eventjes kunnen loslaten.

In een individuele rustruimte, zoals de houten tipi’s, kunnen leerlingen tot rust komen zonder afleiding. Vooral dit is een belangrijk aspect bij onze leerlingen met gedrag- en emotionele problemen. De rustruimte is prikkelarm en er is geen afleiding.

tipi
Media Folder: 

Voorleeskring met troon

In onze school buitengewoon basisonderwijs kunnen kinderen met leerproblemen, met een autismespectrumstoornis en met emotionele- en gedragsproblemen terecht.

We investeerden de laatste jaren al veel in onze speelplaatswerking. We werkten verschillende zones uit, waardoor we voor elk kind proberen te voldoen aan zijn of haar behoeften, want voor elk kind is dit anders. Sommige spelen graag wild en beweeglijk, terwijl andere liever rustig spelen. Variatie aan ruimte zorgt voor meer uitdaging voor elke leerling. Daarom willen we de speelplaats niet enkel laten fungeren als ruimte voor beweging, maar we willen deze ruimte ook actief inzetten in het onderwijsgebeuren door het creëren van een voorleeskring met troon, vooral voor onze leerlingen met een autismespectrumstoornis en onze kleuters.

We nemen al enkele jaren deel aan het project “Kwartiermakers” waarbij we kinderen stimuleren om 15’ per dag te lezen. Dit doen de leerkrachten elke dag in de klas. Voor de jongere kinderen is er dan een voorleesmoment. We willen dit moment nog leuker maken voor de leerlingen om dit zoveel mogelijk buiten te laten doorgaan. Voorlezen biedt vele voordelen:

Voorlezen bevordert de relatie tussen leerkracht en kind. Doordat je je samen verdiept in een verhaal, maak je plezier en ontstaat er een sterkere emotionele band tussen leerkracht en kind. Het voorlezen biedt een kind rust en veiligheid.

Voorgelezen kinderen hebben een veel grotere woordenschat. Met voorlezen help je ze met het leren van nieuwe woorden. De leerkracht heeft de kans, als hij of zij een moeilijk woord tegenkomt, dit uit te leggen aan de leerling. Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik. Ze leren beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.

Dankzij voorlezen komen kinderen in aanraking met nieuwe situaties als de juf of meester bijvoorbeeld een verhaal voorleest over een heel ver land met een andere cultuur. Zo leren ze over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben beleefd en groeit het inlevingsvermogen. Kinderen leren om andere mensen te begrijpen. Het geeft hen vaak inzicht in de – soms complexe – wereld rondom hen. Het is ook een goede manier om thema’s aan te halen die anders misschien niet zo snel besproken worden. Dit is zeker een belangrijk aspect voor onze leerlingen met een autismespectrumstoornis.

Boeken voor jonge kinderen hebben vaak veel illustraties. Zo leren leerlingen ook nieuwe woorden aan de hand van beelden. Illustraties in een boek prikkelen vaak ook de fantasie van een kind. Het moedigt de leerling aan om beelden bij een verhaal te verzinnen, zich de personages voor te stellen en – wie weet – ook verder te fantaseren.

Voorlezen is een uitstekende voorbereiding op echt lezen op school. Kinderen leren hoe leuk het is om te lezen. Ze ervaren dat het veel plezier oplevert om samen in een verhaal te duiken. Als een kind goede herinneringen aan voorleesmomenten koppelt, is de kans groter dat het ook later het plezier van het lezen en voorlezen ontdekt. Daardoor gaan ze op latere leeftijd vaker zelf lezen en dat bevordert hun prestaties op school.

De leerlingen van onze school gaan tweewekelijks naar de bib om boekjes te kiezen. We hebben ook een eigen kleine bibliotheek in de school waar de leerlingen steeds boeken kunnen gaan kiezen. Boeken genoeg dus om te gebruiken in onze voorleeskring!

Met het ingezamelde geld willen we dus graag de voorleeskring aanleggen zoals op onderstaande foto. 

voorleeskring
Media Folder: